Zadbaj o swój sen!


Jeśli każdy poranek jest dla Ciebie walką z wzmocnionym przyciąganiem w okolicach łóżka i z samym sobą o to by nie przedłużać drzemki. Dodatkowo w drodze do pracy i w pracy zarażasz każdego ziewaniem, to znak że musisz zadbać o swój sen. Sen w naszym życiu pełni bardzo ważną rolę i dlatego nie można go zaniedbać.

Czego dowiesz się z tego wpisu:
1) Dlaczego warto zadbać o nasz sen
2) Jak zadbać o dobry jakościowo sen

Dlaczego warto zadbać o nasz sen?

Dobry jakościowo sen przyczyni się do wielu aspektów Twojego życia. Będąc odpowiednio wyspanym, będziesz miał więcej energii, zmniejszy się poziom frustracji oraz rozdrażnienia. Wzrośnie twoje skupienie, dzięki czemu będziesz mógł być bardziej wydajny w pracy. Przyczyni się również do trzeźwiejszego i świeższego umysłu. Co poprawi Twoją produktywność, kreatywność oraz radzenie sobie z problemami, nie tylko dnia codziennego.

Odpowiednia porcja snu każdego dnia zmniejsza ryzyko chorób m.in. (cukrzycy, chorób serca, udarów mózgu) oraz zredukuje poziom stresu w Twoim życiu. Sprawi że będziesz potrzebował mniej dodatkowych źródeł energii, typu kawa czy napoje energetyczne. Akurat około 3 filiżanki kawy dziennie mają właściwości prozdrowotne. Tak napoje energetyczne są niepotrzebną chemią którą wprowadzamy do naszego organizmu.

Mała ilość snu powoduje zaburzenia gospodarki hormonalnej (estrogen, progesteron i testosteron). Również przyczynia się do wzrostu poziomu BMI (Body Mass Index – wskaźnik masy ciała) za co odpowiedzialny jest obniżony poziom leptyny i podwyższony greliny, co powoduje większy apetyt. Brak snu powoduje zwiększone wydzielanie kortyzolu, czyli hormonu stresu, co może być równoważne z przewlekłym stresem. Sen utrzyma wysoki poziom testosteronu u mężczyzn, dzięki czemu utrzyma się wysoki poziom motywacji oraz skuteczności. Co pozwoli na zostanie tzw. "drapieżnikiem" w osiąganiu sukcesów.

Jednak jaka to jest odpowiednia ilość snu? Według eksperta Dr Michael Breus ilość snu jest uwarunkowana genetycznie. Co oznacza, że jedna osoba będzie tak samo dobrze zregenerowana po 6 godzinach jak inna po 8. Z tego powodu polecamy zainteresowanie się tematem cykli snów i przetestowaniem ich na sobie. Dla leniwych można przyjąć według wielu źródeł, że odpowiednie grupy wiekowe potrzebują odpowiednio:

• Nastolatkowie (14 - 17 lat) - od 8 do 10 godz snu,

• Dorośli (26 - 64 lat) - od 7 do 9 godz snu.

Dlaczego tylko te dwie grupy podajemy? Myślimy, że młodsze osoby nie będą przywiązywać do tego uwagi, nawet buntowniczy nastolatkowie pewnie będą mieli to gdzieś. Każdy z nas w tym wieku myśli, że jest niezniszczalny w końcu. Natomiast osoby starsze niż 64 już możliwe, że znają swój organizm, lub powinny konsultować się ze specjalistami.

Jak poprawić nasz sen – porady:

1. Zadbaj o zacienienie Twojej sypialni
Zadbajmy aby w sypialni było ciemno, by stworzyć efekt nocy. W naszym organizmie około 80% melatoniny wydziela się właśnie w nocy. Wkradające się słońce lub bardzo jasne światło sprawia że nasz sen się spłyca, przez co nie możemy efektywnie się zregenerować. Mała ilość snu również obniża poziom odporności, dlatego w okresach większych zachorowań należy zwrócić na to uwagę.

2. Dobierz odpowiedni materac do łóżka oraz poduszkę

Często problem z wyspaniem się leży po stronie technicznej, tzn. mamy zbyt twarde lub zbyt miękkie łóżko przez co nasze ciało przybiera nienaturalne krzywizny. Nasza poduszka też powinna dbać o odpowiednie ułożenie głowy co zmniejszy bóle i zdrętwienia karku.

3. Na 1 godzinę przed snem odłóż wszelkie urządzenia emitujące światło niebieskie

Mówi się nawet o 3 godzinach przed snem. Niestety dla ludzi, którzy chcą wycisnąć z życia jak najwięcej, często jest to nieosiągalne. Urządzenia emitujące światło niebieskie czyli smartphony, tablety, laptopy, telewizory, monitory. Te wszystkie urządzenia poprzez emitujące światło niebieskie pobudzają nasz organizm. Przed snem lepiej jest się wyciszyć i zadbać o spokój.

Przemyśl również zakup okularów chroniących przed niebieskim światłem, gdyż nagroda w postaci dobrego snu, może być warta tej inwestycji.

4. Zadbaj o odpowiednią temperaturę sypialni
Przed snem należy przewietrzyć pokój by wpuścić świeże powietrze i trochę obniżyć temperaturę w pomieszczeniu. Wyeliminuj duchotę ze swojej sypialni, a Twój sen na pewno będzie lepszy.

5. Wprowadź aktywność fizyczną

Sport to zdrowie! Brzmi oklepanie, jednak to prawda. Spacer, bieganie, pływanie czy sporty siłowe. Po aktywności fizycznej poziom zmęczenia wzrasta co przekłada się na brak problemów z zasypianiem. Wystawiaj się również na słońce, łapiąc witaminę D.

I jeśli uprawiasz sport, zadbaj o większą ilość snu, gdyż ciało wtedy potrzebuje więcej czasu do regeneracji.

6. Nie jedz ciężko strawnych rzeczy przed snem
Uczucie ciężkości i proces trawienia w ciągu nocy nie będzie dobrze wpływał na jakość snu.

7. Wprowadź rutynę i zaplanuj swój czas na sen

Kładź się spać i wstawaj o wybranych godzinach. Pozwoli to unormować Twój cykl dobowy.

8. Nie spożywaj kofeiny do 6 godzin przed snem
Nie sprawdza się to u wszystkich, natomiast zbędne pobudzanie się prowadzi do problemów z zasypianiem. Lepiej w tych godzinach wypić ciepłą herbatę.

9. Ogranicz lub wyeliminuj używki
Ogranicz papierosy i alkohol. Odstawienie tytoniu spowoduje, że Twój organizm będzie bardziej dotleniony.

10. Oczyść umysł

Przed snem staraj się nie myśleć o pracy oraz o stresujących sytuacjach. Zainteresuj się również medytacją, a raczej reakcją relaksacyjną, gdyż słowo MEDYTACJA źle się kojarzy.

A więc zadbaj o dobrą higienę snu i poczuj różnicę w całym swoim życiu poprawiając tylko ten obszar Twojego dnia. Bez energii do działania nie osiągniesz swoich celów, dlatego śpij dobrze i realizuj swoje plany.

PAMIĘTAJ! Życia sobie nie wydłużysz skracając sen, a możesz nawet skrócić.

Wielu ludzi sukcesu chwali się swoim dbaniem o sen, a w końcu chcemy osiągać to co oni, więc słuchajmy ludzi którzy już to zrobili.

Jeśli pomimo zadbania o powyższe aspekty wciąż będziesz wstawał niewypoczęty, to polecam Ci zgłosić się do lekarza. Możliwe, że nie jest to spowodowane tylko zaniedbaniem higieny snu.

Pewnie już część z tych rad stosujesz w swoim życiu, jednak zastanów się co jeszcze możesz wprowadzić do swojego planu poprawy snu. Napisz w komentarzu jak Ty już dbasz o jakość swojego snu i czy zgadasz się z naszymi poradami.

Photo by Kinga Cichewicz on Unsplash

Prześlij komentarz

0 Komentarze